Novinky Články Média O hře Kontakt Registrace

Jak se vyhnout ohrožení

07.05., 2021

Začínající hráči si často neuvědomují, jak špatná rozhodnutí vedou k vybití celé skupinky. V Mortalionu se jakékoli nebezpečí skutečně nevyplácí podceňovat. Mnohá střetnutí sice musí být vybojována a pasti spuštěny, ale na druhou stranu je třeba se vyhnout nadměrnému nebo zbytečnému ohrožení. Nejlépe ještě předtím, než se vůbec objeví. Jak je to možné provést? Jednoduše - NASLOUCHEJTE, POZORUJTE, ROZVAŽUJTE - a neváhejte USTOUPIT!

Naslouchejte

Nyní se dozvíte velké tajemství o doprovodné hudbě, která hraje v dobrodružstvích Mortalionu... Procházíte ponurými chodbami starodávného chrámu a náhle začne hrát tísnivá hudba. Ve vašem přímém okolí, kam dohlédnete, se nic nezměnilo. Přesto byste měli zpozornět. Všechny hudby v průběhu dobrodružství jsou totiž spouštěny (více či méně) skrytými událostmi, a proto mohou naznačit, co se kolem vás zrovna děje. Budete-li při změnách v hudbě dostatečně pozorní, při troše štěstí časem možná i přijdete na to, co která hudba v dobrodružství zrcadlí.

Naslouchají i vaši hrdinové, ale ne ušima, nýbrž svým šestým smyslem, který je může upozornit na blízkost příšer nebo skrytých pastí, a to až do 6 políček okolo. Hod na šestý smysl se provádí na začátku každého kola a používá se při něm umění magie (UM). Šance uspět není velká a hrdinové se záporným UM nemají žádnou. Některá povolání si však mohou Šestý smysl vylepšit volbou příslušné schopnosti při přestupu.

Pozorujte

Když procházíte neznámou jeskyní, měli byste být velmi na pozoru. Pokud zrovna nespěcháte, postupujte spíše pomalu a prozkoumávejte okolí, abyste nalezli skryté předměty a pasti. Nezapomeňte si přečíst popisy všech objektů kolem vás a dělejte tak pokaždé, objeví-li se před vámi nové. Jakákoli změna v prostředí jeskyně vám může signalizovat, že se blížíte k nějakému klíčovému místu. Pokud stojíte například před oltářem s pokladem, nejdříve ho několik kol jenom pozorujte, protože kolem něj mohou být s velkou pravděpodobností nastražené pasti.

Víte o tom, že zvědové mají bonus při hledání pastí? Tuto schopnost mohou při přestupech na vyšší úroveň rozvíjet, a specializovat se tím na roli průzkumníka. Hraničáři zase dokáží stopovat na všech terénech. Zkuste s hraničářem prozkoumat sousední políčko chodby. Stopovat se vyplatí pokaždé, vstoupíte-li do nové části jeskyně, ve které se změní typ chodeb. Stopy vám mohou prozradit, na jaký druh nebezpečí se máte připravit.

Střetnete-li se s dosud neznámou příšerou, měli byste se na ni dobře podívat a přečíst si její stručný popis, abyste získali hrubou představu o jejích schopnostech a síle. Stojí-li před vámi kostlivec s planoucíma očima a v ruce třímá kostěnou hůl, z níž šlehají blesky na všechny strany, můžete rovnou očekávat vážné problémy, aniž by proběhlo jediné kolo boje. Pamatujte, že ve světě Mortalionu je magie vzácná (tzv. low magic svět). A to znamená, že bytosti, které ji ovládají, budou velmi mocné a svým způsobem výjimečné. Chcete zaútočit na obřího brouka nebo červa výrazného zbarvení? Pak se rovnou připravte na problémy, které vám mohou způsobit jejich speciální schopnosti. Měli byste být na pozoru už jenom proto, že před sebou máte obrovitou stvůru z hmyzí říše. Co se asi stane, kousne-li vás obří krysa, jíž odkapává z tlamy zelený hnis? Když před sebou uvidíte nepřátelského válečníka v šupinové zbroji s válečnou sekerou, měli byste si moc dobře promyslet, zda se s ním utkáte, zvláště pokud jsou vaši hrdinové pouze v kožených nebo vycpávaných zbrojích a jejich vybavení odpovídá začátečníkům. Prohlédněte si příšeru a zvažte, jestli je nutné se s ní utkat. Řada příšer v dobrodružství přesahuje možnosti hrdinů a představují spíše pohyblivou překážku, kterou je třeba obejít. Jinými slovy, pokud nejste ostřílení veteráni a nemáte dokonalou strategii, na desetimetrového obřího červa se nikdy nevrhejte!

Rozvažujte

Často budete v pokušení vydat se určitým směrem. Především různé vedlejší úkoly vás budou lákat k tomu, abyste se odklonili od plnění hlavního úkolu, který je v dobrodružství zcela zásadní. Měli byste vědět, že vedlejší úkoly zvyšují ohrožení skupinky, a to významně. Pokud máte silnou a dosud nevyčerpanou skupinku, vyplatí se o ně pokoušet, ale vždy byste to měli pečlivě zvážit. Podstatné jsou tyto faktory:

  • Čas - nemá skupinka nějaký časový limit na úspěšné dokončení dobrodružství? Dá se to ještě stihnout?
  • Zranění a vyčerpání - Jak moc je zraněný obránce skupinky? Mají kouzelníci ještě magenergii?
  • Rezervy - Mají hrdinové možnost nějakým způsobem doplnit životy, magy nebo dočasně posílit svou bojovou sílu (např. schopnostmi, lektvary)?

Neváhejte ustoupit

A nyní se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Všechno to výše uvedené naslouchání, pozorování a rozvažování musíte přeměnit v čin. Když si uvědomíte, že vaše skupinka/hrdina už nemá sílu dále pokračovat ve vytyčeném směru, vraťte se a vydejte se jinam. USTUPTE, dokud to jde!

Zde se dotýkáme klíčového strategického momentu hry. Hrdinové v Mortalionu se musí naučit znát své limity, aby přežili. A jejich přežití je to hlavní, co by vás jako hráče mělo zajímat. Pokud jsou zranění a vyčerpaní, vraťte se k východu a opusťte jeskyni. I v případě, že jste ještě nesplnili hlavní úkol!

Zkuste se dívat na osudy svých hrdinů jako na příběh, který má světlé i tmavé stránky. Analyzujte, proč se situace vymkla kontrole. Poučte se ze svých chyb. A kromě několika vzácných okamžiků nikdy nenechávejte své hrdiny zemřít!

Tento web využívá cookies (především k analýze návštěvnosti a sběru dat za účelem cílení reklamy).