Obratný a zákeřný bojovník, skvělý střelec a vrhač zbraní. Vynikající průzkumník, který odemkne zamčené dveře a odstraní nebezpečné pasti.
ZBOJNÍK může být obratný bojovník v přední linii nebo rychlý střelec s ochromujícími šípy. Ve vrhu zbraní je nepřekonatelný.
ASASÍN je zabiják preferující boj zblízka. Útočí ze zálohy, ideálně dvěma otrávenými zbraněmi.
LUPIČ je neohrožený průzkumník, který se dokáže proplížit přímo mezi nepřáteli a tvrdě udeřit, je-li to třeba.
Slabé úrovně jsou: 2., 4., 5., 7., 8., 10., 11., 13. a 14.
Bonus při odhalování pastí (+10 za každý stupeň schopnosti). Účinek je automatický během průzkumu. Lze neomezeně posilovat. Na začátku má zvěd tuto schopnost na stupni 1.
Zvěd se může pokusit odstranit objevenou past. Provedení vyžaduje 4 pohyby. Zvěd má tolik pokusů na celé dobrodružství, kolik je jeho úroveň. Schopnost se dobije vždy na začátku nového dobrodružství. Šance na odstranění pasti závisí na obratnosti (OBR + 20). Například zvěd s obratností 20 má 40% šanci na úspěch. Za úspěšné zneškodnění pasti získá zvěd zkušenost. Tuto schopnost má každý zvěd automaticky od 1. úrovně.
Zvěd se může pokusit odemknout nemagický zámek na dveřích nebo na truhle. Provedení vyžaduje 4 pohyby. Zvěd má tolik pokusů na celé dobrodružství, kolik je jeho úroveň. Schopnost se dobije vždy na začátku nového dobrodružství. Šance na otevření objektu závisí na obratnosti (OBR + 20). Například zvěd s obratností 20 má 40% šanci na úspěch. Za úspěšné odemknutí zámku získá zvěd zkušenost.
Bonus na reakci při spuštění pasti (+10 za každý stupeň schopnosti). Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat (oproti ostatním povoláním).
Zvýší postřeh zvěda o 5. Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Bonus na varování před skrytým nebezpečím pomocí umění magie (+20 za každý stupeň schopnosti). Skryté nebezpečí může být neodhalená past v dohledu nebo příšera až do 6 políček, která není vidět. Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Zvěd se schová do stínu a příšery se chovají, jako by byl neviditelný. Aby se zvěd mohl pokusit schovat se do stínu, nesmí být vedle něj žádný nepřítel! Provedení vyžaduje 4 pohyby. Šance na úspěch závisí na jeho obratnosti a úrovni = 50 + OBR + (2 * ÚR). Například zvěd s obratností 20 na 2. úrovni má šanci 74%. Pokud zvěd uspěje, schování do stínu trvá, dokud se nepohne nebo nezaútočí - pak automaticky končí. Při útoku ze stínu má zvěd bonus +30 k útoku a +30 k iniciativě.
Zvěd se pohybuje velmi tiše a nenápadně a je pro příšery prakticky neviditelný. Lze aktivovat pouze, pokud kolem zvěda nejsou žádné příšery, a provedení vyžaduje 2 pohyby. Šance na úspěch = 50 + OBR + (2 * ÚR). Například zvěd s obratností 20 na 2. úrovni má šanci 74%. Po aktivaci trvá Tichý pohyb neomezeně, dokud jsou splněny jeho podmínky. Hrdina má snížený pohyb -2, na druhém stupni schopnosti jen -1. Jakmile se ocitne v sousedství příšery nebo zaútočí, Tichý pohyb se automaticky zruší. To se může stát jak během pohybu hrdiny, tak během pohybu příšer. Stav neviditelnosti lze zrušit také znovuzvolením schopnosti za 2 pohyby. Lze posílit max. na stupeň 2.
Přidává bonus k iniciativě (+10 za každý stupeň schopnosti) při držení střelné zbraně. Tím zvyšuje šanci na dřívější tah a útok. Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Přidává bonus k iniciativě (+5 za každý stupeň schopnosti) při držení střelné zbraně. Tím zvyšuje šanci na dřívější tah a útok. Navíc zvýší limit střel v toulci +10 za každý stupeň. Hrdina může mít standardně jen 20 střel v toulci. S uspořádaným toulcem na 1. stupni tedy bude moci mít až 30 střel. Účinek je automatický. Lze posílit max. na stupeň 2.
Zvyšuje šanci na ústup od příšery (+10 za každý stupeň schopnosti). Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Zvyšuje útok při vrhu (+10 za každý stupeň schopnosti). Účinek je automatický. Lze posílit max. na +50.
Vyléčí 15 životů zvědovi. Vyžaduje 3 pohyby. Lze použít tolikrát, kolik je stupeň schopnosti. Schopnost se dobije vždy na začátku nového dobrodružství. Lze posílit max. na stupeň 3.
+5 iniciativa a +10 bonus k ústupu z boje, pokud hrdina drží kontaktní zbraň. Tím zvyšuje šanci a dřívější tah a útok a zároveň umožňuje prosmýknout se kolem nepřátel bez ztráty pohybu. Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Při úspěšném zásahu má zvěd 20/40/60% šanci na ochromení nepřítele (podle stupně schopnosti). Ochromený nepřítel ztrácí v tomtéž kole schopnost útočit a pohybovat se. Zvěd musí ideálně útočit na nepřítele, který ještě netáhl (má nižší iniciativu), aby se efekt ochromení projevil. Účinkuje pouze proti nemagickým tvorům. Lze posílit max. na stupeň 3.
Zvěd je vybaven na každé dobrodružství několika zápalnými bombami (počet = 2 x stupeň schopnosti). Ty lze hodit na jakékoli volné pole v dohledu. Po dopadu vytvoří plameny, které zraní každého při vstupu na pole za 10-60 životů. Plameny hoří 11-20 kol. Hození bomby vyžaduje 2 pohyby a zruší případný efekt neviditelnosti. Lze posílit max. na stupeň 3.
Zvěd chvíli vyčkává, aby mohl prudce zaútočit ve druhém kole a získat bonus +10 k útoku (za každý stupeň schopnosti). Schopnost tedy účinkuje až v následujícím kole po aktivaci. Vyžaduje 3 pohyby. Lze posílit max. na stupeň 3.
Silné úrovně jsou: 3., 6., 9., 12. a 15.
Zvěd získá bonus +10 k útoku (za každý stupeň schopnosti), pokud v přímé linii za příšerou stojí spojenec (hrdina nebo cizí postava ovládaná počítačem). Platí jak pro boj zblízka, tak střelecký či vrhací útok. Účinek je automatický, pokud je zvěd v platném postavení. Lze posílit max. na +30. Specializace Lupič ovládá tuto schopnost od 1. úrovně.
Zvýší zásah při střelbě nebo vrhání (+10 za každý stupeň schopnosti), ale zároveň sníží iniciativu (-10 za každý stupeň), pokud hrdina drží v ruce střelnou zbraň (např. luk). Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Bonus +10 (za každý stupeň schopnosti) k obraně při užití lehké zbroje, tzn. maximálně kožené. Účinek je automatický. Lze posílit max. na +30.
+10 zásah při boji s nemagickými tvory (zvířata, lidem podobní tvorové). Účinek je automatický. Lze posílit max. na +20.
+1 pohyb v dobrodružství. Hrdina tedy může mít základní pohyb 5 místo běžných 4. Účinek je automatický. Nelze více posílit.
Umožňuje vyzbrojit lehkou nebo střední zbraň do levé ruky. Sekundární zbraň v levé ruce přidává obranu podle své kategorie: +5 střední zbraň, +10 lehká zbraň (obojí se zvyšuje podle stupně schopnosti). Při vyhrané iniciativě získá hrdina útok navíc sekundární zbraní. Útok sekundární zbraní má postih -10 k zásahu a postih k útoku podle stupně schopnosti: na I. stupni -40 útok, na II. stupni -20 útok. Do levé ruky nelze vyzbrojit těžké zbraně a kopí. Bonusy nebo postihy za iniciativu a pohyblivost se započítávají u obou zbraní (v pravé i levé ruce). Účinek je automatický. Lze posílit max. na stupeň 2.