Všestranný a houževnatý specialista na přežití. Jako jediný dokáže léčit. Může ho také doprovázet pes.
HORSKÝ hraničář je otužilý horský průvodce zvyklý odolávat nečasu. Chrání celou skupinku a dokáže ji bránit proti nepřátelským útokům.
LESNÍ hraničář je bystrý lovec zvyklý sledovat proměny lesa a všimnout si i těch nejmenších detailů. Své zbraně potírá přírodními jedy.
ŘÍČNÍ hraničář je vynikající průzkumník řídící se svým šestým smyslem. Dokáže rychle překonat velké vzdálenosti a voda je pro něj druhým domovem.
POUŠTNÍ hraničář je tajemný léčitel, který dokáže obnovovat životní sílu. Život na poušti ho naučil hlubokému soustředění a zvláštnímu druhu moudrosti.
STEPNÍ hraničář je pověstný lučištník ze stepí, jemuž se v lukostřelbě nikdo nevyrovná. Díky své pověsti si může pořizovat lepší vybavení.
Slabé úrovně jsou: 2., 4., 5., 7., 8., 10., 11., 13. a 14.
Vyléčí 10 životů hraničáři nebo družiníkovi na sousedním políčku. Družiník je člen skupinky - buď další hrdina, nebo cizí postava ovládaná počítačem. Léčí-li hraničář jiné postavy, získá zkušenost navíc. Vyžaduje 4 pohyby. Lze použít tolikrát, kolik je stupeň schopnosti x 2. Schopnost se dobije vždy na začátku nového dobrodružství. Lze posílit max. na stupeň 3.
Vyléčí 20-40 životů hraničáři nebo družiníkovi na sousedním políčku. Družiník je člen skupinky - buď další hrdina, nebo cizí postava ovládaná počítačem. Léčí-li hraničář jiné postavy, získá zkušenost navíc. Vyžaduje 3 pohyby a 30 magů.
Odstraní jedno negativní ovlivnění hraničáře nebo hrdiny na sousedním políčku. Vyžaduje 3 pohyby a 10 magů. Tímto způsobem se lze zbavit otravy jedem nebo nákazou.
Kouzlo přírodní ochrany poskytuje bonus +10 k obraně. Lze jej seslat sebe nebo na sousední hrdiny. Pokud je znamení na hraničářovi, získá navíc +10 k zásahu zbraně. Vyžaduje 3 pohyby a 16 magů a trvá 10 - 20 kol.
Hraničář dočasně zvýší svůj pohyb po jeskyni o 1 a získá bonus +20 k ústupu z boje. Vyžaduje 1 pohyb a 10 magů a trvá 10 - 20 kol. Lze seslat pouze na sebe.
Po zacílení na nepřátelské zvíře je možné ho odvrátit, to znamená okamžitě porazit. Mezi zvířata patří také obří hmyz, zmutovaní tvorové apod. V případě úspěchu hraničář získá plnou zkušenost. Šance na úspěšné odvrácení závisí na síle zvířete a úrovni hraničáře. Při sesílání kouzla se šance v procentech zobrazuje na políčku, takže hráč může vybrat správný cíl nebo sesílání zrušit. Při odvracení Obří krysy na 2. úrovni je šance 82%. Při odvracení vlka na 4. úrovni je šance 62%, na 15. úrovni pak 84%. Vyžaduje 3 pohyby a 30 magů.
Hraničář získá na krátkou dobu dva útoky za kolo. Vyžaduje 3 pohyby a 50 magů a trvá 4 - 6 kol. Lze seslat pouze na sebe.
Hraničář se zamaskuje a příšery se chovají, jako by byl neviditelný. Aby se mohl zamaskovat, nesmí být vedle něj žádný nepřítel! Provedení vyžaduje 4 pohyby. Šance na úspěch závisí na jeho obratnosti a úrovni = 50 + OBR + (2 * ÚR). Například hraničář s obratností 5 na 2. úrovni má šanci 57%. Pokud uspěje, maskování trvá, dokud se nepohne nebo nezaútočí - pak automaticky končí. Při útoku ze stínu má hraničář bonus +30 k útoku a +30 k iniciativě.
Zvýší postřeh hraničáře o 5. Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Přidává bonus k iniciativě (+10 za každý stupeň schopnosti) při držení střelné zbraně. Tím zvyšuje šanci na dřívější tah a útok. Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Přidává bonus k iniciativě (+5 za každý stupeň schopnosti) při držení střelné zbraně. Tím zvyšuje šanci na dřívější tah a útok. Navíc zvýší limit střel v toulci +10 za každý stupeň. Hrdina může mít standardně jen 20 střel v toulci. S uspořádaným toulcem na 1. stupni tedy bude moci mít až 30 střel. Účinek je automatický. Lze posílit max. na stupeň 2.
Hraničář získá vlastnosti totemového zvířete: +10 zásah v kontaktním boji, -10 obrana (oboje za každý stupeň schopnosti), ale dočasně ztratí 30 magů. Magenergie se vrátí po ukončení totemu zpět. Při aktivaci totemu nesmí být magenergie záporná. Lze kdykoli aktivovat a deaktivovat jako bojový postoj. Vyžaduje 4 pohyby. Hraničář smí mít aktivován jen jeden totem. Lze posílit max. na stupeň 2.
Hraničář získá vlastnosti totemového zvířete: -5 zásah, +50 magů (oboje za každý stupeň schopnosti). Magenergie se vrátí po ukončení totemu zpět. Lze kdykoli aktivovat, ale k deaktivaci je třeba mít dostatek magenergie, aby neklesla pod nulu. Vyžaduje 4 pohyby. Hraničář smí mít aktivován jen jeden totem. Lze posílit max. na stupeň 2.
Hraničář získá vlastnosti totemového zvířete: +10 obrana, -5 zásah (oboje za každý stupeň schopnosti), ale dočasně ztratí 40 magů. Magenergie se vrátí po ukončení totemu zpět. Při aktivaci totemu nesmí být magenergie záporná. Lze kdykoli aktivovat a deaktivovat jako bojový postoj. Vyžaduje 4 pohyby. Hraničář smí mít aktivován jen jeden totem. Lze posílit max. na stupeň 2.
Hraničář získá vlastnosti totemového zvířete: +10 útok, -10 iniciativa (oboje za každý stupeň schopnosti), ale dočasně ztratí 100 magů. Magenergie se vrátí po ukončení totemu zpět. Při aktivaci totemu nesmí být magenergie záporná. Lze kdykoli aktivovat a deaktivovat jako bojový postoj. Vyžaduje 4 pohyby. Hraničář smí mít aktivován jen jeden totem. Lze posílit max. na stupeň 2.
Bonus na reakci při spuštění pasti (+10 za každý stupeň schopnosti). Účinek je automatický. Lze posílit max. na +20.
Silné úrovně jsou: 3., 6., 9., 12. a 15.
Bonus +10 k útoku i obraně při boji se vším přírodním, tzn. při boji se zvířaty, obřím hmyzem a lykantropy. Účinek je automatický. Lze posílit na max. +20.
+1 pohyb v dobrodružství. Hraničář tedy může mít základní pohyb 5 místo běžných 4. Účinek je automatický. Nelze více posílit.
Bonus +10 (za každý stupeň schopnosti) k útoku při střelbě. Účinek je automatický. Lze neomezeně posilovat.
Při zranění nebo magickém vyčerpání může hraničář vyvolat proces regenerace. Za 30 - 40 kol po aktivaci se mu doplní 10 životů a 10 magů. Celý cyklus lze znovu opakovat, dokud nemá hraničář plné životy a magy. Vyžaduje 4 pohyby.
Hraničář získá na začátku každého dobrodružství psa jako spojence. Druh psa závisí na stupni schopnosti. Pes při úspěšných zásazích přidává zkušenost svému pánovi. Navíc pes na druhém a třetím stupni má kolem krku připevněný očarovaný runový obojek, díky němuž je schopen zasáhnout i magické příšery. Účinek je automatický. Lze posílit max. na stupeň 3.
+10 (za každý stupeň schopnosti) zásah při boji s nemagickými tvory (zvířata, lidem podobní tvorové). Účinek je automatický. Lze posílit max. na +20.
Bonus +10 (za každý stupeň schopnosti) k obraně při užití lehké zbroje, tzn. maximálně kožené. Účinek je automatický. Lze posílit max. na +30.
+10 (za každý stupeň schopnosti) obrana v kontaktním boji, pokud je vedle hraničáře ještě jiný hrdina. Účinek je automatický. Lze posílit max. na +20.
+10 (za každý stupeň schopnosti) útok v kontaktním boji, pokud je vedle hraničáře ještě jiný hrdina. Účinek je automatický. Lze posílit max. na +20.
Umožňuje vyzbrojit lehkou nebo střední zbraň do levé ruky. Sekundární zbraň v levé ruce přidává obranu podle své kategorie: +5 střední zbraň, +10 lehká zbraň (obojí se zvyšuje podle stupně schopnosti). Při vyhrané iniciativě získá hrdina útok navíc sekundární zbraní. Útok sekundární zbraní má postih -10 k zásahu a postih k útoku podle stupně schopnosti: na I. stupni -40 útok, na II. stupni -20 útok. Do levé ruky nelze vyzbrojit těžké zbraně a kopí. Bonusy nebo postihy za iniciativu a pohyblivost se započítávají u obou zbraní (v pravé i levé ruce). Účinek je automatický. Lze posílit max. na stupeň 2.